zondag 11 december 2011

Mijn Oude Huis

Ik ben er geweest! In mijn Oude Huis. Het Huis waar ik als kind gewoond heb!

Lang geleden woonde ik met mijn Moeder in een Oude Boerderij in België, net over de grens.
Het was een Heerlijke Boerderij, met grote Hooizolders, grote oude Stallen vol met Geheimen en Avonturen.



Het was, ook voor die tijd, een heel primitieve woning. Geen Stromend water uit de kraan, maar een Waterpomp op het erf. De elektrische bedrading boven de grond. (ik herinner mij dat ik bij het spelen met de elektrische trein geregeld schokken kreeg...) En geen centrale verwarming maar twee Openhaarden en een Houtkachel waarop ook gekookt werd.


Vele kilometers Weilanden met Koeien en Schapen. Altijd wel een Boer op het Land waar voor je Leuke Klusjes mocht doen. (Zoals die keer dat er een Kalfje geboren werd en ik stilletjes mocht blijven kijken en handdoeken mocht aangeven....).


Geld was er in die tijd niet of weinig. Maar daar heb ik nooit iets van gemerkt. Het was Heerlijk Wonen Daar!!!

Als kind. Op mijn tiende zijn we daar weggegaan. Meer in de buurt van De Stad. Dat was erg wennen in het begin maar heb later ook de Vele Voordelen ervan ondervonden.

Nu zou ik er niet meer willen wonen, zo ver van de Bewoonde Wereld. (het was een uur met de auto naar School, omdat mijn Moeder me wel op een Goede School in De Stad wilde hebben). Ik ben nu toch wel gesteld op wat luxe om me heen.


Maar wat een Heerlijke Kindertijd heb ik daar gehad! Kan boeken vol schrijven over alle avonturen die ik daar beleefd heb.........

En Nu ben ik er terug geweest...
Vrienden hebben Vrienden die bijna de gehele Boerderij hebben gekocht en helemaal hebben opgeknapt! Mijn oude Slaapkamertje is er nog, alleen is het nu een hal met trap naar de zolder. Verder is het hele binnen werk vernieuwd. De Balken van het Vakwerk staan er allemaal wel nog.
Het is Mooi geworden. Al wat nieuw gemaakt is, is op de Oude Manier gemaakt, met materialen die ook Toen werden gebruikt. Geweldig om er weer een keer te zijn geweest. Ik zal er snel weer eens langs wandelen, dan samen met mijn Moeder.


De oude Hooizolders, met al hun Geheimen zijn er niet meer. Dat zijn nu "gewone-rommel-zolders" geworden. De klim en ravot-tuin is nu meer een achtertuin geworden. Mijn Favoriete Klimboom is weg, evenals mijn Schreeuwboom helemaal achter in (waar ik door mijn Moeder werd heen gestuurd als ik erg Druk was of het nodig vond Hard te Schreeuwen). Maar de Prachtige Omgeving, het Erf met de Kiezels, het Geweldige Uitzicht en zelfs de Oude Waterpomp (al werkt hij niet meer) en Natuurlijk alle Mooie Herinneringen zijn er wel nog.







2 opmerkingen:

  1. Wat leuk om eveen een klein blikje terug te doen in het verleden en te mijmeren over vervlogen dagen. Wat een heerlijkheid! Leuk om ook eens met je moeder te gaan. Misschien kom je nog achter verborgen familieverhalen die je nog niet of niet meer weet... Liefs MiM

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een nostalgisch verhaal! Heerlijk. Het leek wel een Bokrijkboerderij of weggeknipt uit "Johan en de Alverman" (ken je dat?)
    De avontuurlijkheid en heerlijk onbezonnen kindertijd straalt ervan af!

    BeantwoordenVerwijderen